natttankar

Det har hänt förr, inlägg om att bli vuxen. Jag tycker att det är ganska intressant, både på gott och ont. Ikväll tänkte jag på detta med åldern.. Har ni någonsin varit med om att era päron skiftar eran ålder beroende på vad det är som diskuteras? Mina gör det hela tide! När det tex. handlar om sprit, att resa på egen hand eller, enligt dem, onödiga större köp får jag ofta höra "Nej men Sara, du är knappt 17 år och sålänge du bor i det här huset bestämmer vi, du är alldeles för liten... blabla"

knappt
17?

.....

Ursäkta men jag fyllde 17 för snart ett år sedan och jag kan mer än väl bestämma på egen hand vad jag vill göra med mitt liv, det är ju halva tjusningen med livet, tanken på att du kan göra precis vad du vill med det!
Ett annat exempel är när det kommer till ansvarstagande, då byter de ut replikerna till nått i stil med "Sara... (de börjar alltid med mitt namn) ..du är 18 år och flyttar snart hemifrån och då är meningen att du ska kunna ta hand om och sköta en lägenhet helt på egen hand. Du borde ta mer ansvar."

.....

återigen, jag är 17 år fyllda och inte en dag mer än så. Och vadå hemifrån?! Det är det då inte jag som påstått!
Jag kan bli fullkomligt gaalen på att få min ålder ändrad till vad som passar bäst just i den aktuella situationen.

Känner ni igen er?

Tillbaka till detta med att hjälpa till hemma.. i mitt hus förväntas jag mer eller mindre:
* Städa mitt rum en gång i veckan
*Helst damsuga ytterligare en gång för att hålla damråttorna borta
*Städa en av toaletterna en gång i veckan, då blir mamma glad!
*Plocka ur diskmaskinen ett par gånger i veckan
*Tvätta ett par gånger varannan vecka
*Hålla rent och snyggt i köket då jag ser att det behövs
*Se till att Hälga kommer ut när hon behöver

Är det mycket tycker ni, hur mycket hjälper ni till hemma? Och vad förväntas ni göra?


Tack, det vore bra att veta. :)
Ha en underbar kväll.
S

Kommentarer
Postat av: Syster

Nej det är inte mycket. Det är lite din skitapa. Kom ihåg det här nu när jag säger det, för du kommer fatta sen. Att bo hemma är som att bo på hotell. Fast gratis.
Eller nej, jag ångrar mig. Vandrarhem men mysigare.
:)
Snart förväntas jag göra ALLT och dessutom betala för rengöringsmedlen, toaborsten, bajspappret, wettextrasorna, diskmedlet, elen och lägenheten!

Okej, jag ångrar mig lite. Det är lagom. När man är 17 ska man få massor av tid att ägna sig åt kul saker. Gotta dig medan du kan :)
PUSS!

2008-03-07 @ 02:05:51
Postat av: Wille (Lillebror)

Min hemaidA äger din

2008-03-07 @ 08:15:01
Postat av: josephine

Oh sara jag känner verkligen igen det där med att dom skiftar åldern utifrån vad man diskuterar. Det blev nästan komiskt när du skrev upp det sådär! Haha.
Av mig förväntas det inte så mycket hemma.. även om mamma nog vill att jag ska vara lika duktig som dig. Men om jag plockat ur diskmaskinen och hämtat posten blir hon glad :) Övriga hushållsmaskiner som tvättmaskin och tumlare vet jag inte hur de fungerar, så dom låtar jag bli! haha.

2008-03-07 @ 13:44:11
URL: http://josepinelofborg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0