We did it!

Jag har gjort det igen, campat, tältat och levt ute i vildmarken. Denna gång var det dock aningen mer bekvämt än i våras med Hs2a.
Nog för att vi i helgen levde bland frigående getter och vilda elefanter, men vi fick maten lagad tre gånger om dagen  och slapp sätta upp en meter höga tält från BR leksaker LidL. När vi kom fram till i närheten av Mont Kenyas fot fanns det redan ett tjugotal tält uppsatta och en planering för tre dagars aktivitet.

En planering som fullkomligt tog död på oss allihopa..

Fredag
Kom fram efter 4 timmars bussresa, klockan var runt ett och solen sken och det var varmt. Delade upp oss tre och tre och la beslag på tälten, tjejer för sig och killar för sig, vanlig ordning.. Sen var det dags för "a few games and some activies "  en mening som kom att bli det värsta för mina öron eftersom begreppet " a few" visade sig vara säkert ett tiotal! Det var roligt i början men vi alla vet att "lagom är bäst" Middagen serverades vid 18 tiden, sen var det dags för ytterligare aktiviter, denna gång runt lägerelden. Alla tänkte nog samma sak men bjöd till för att göra Kenyanerna som anordnade det hela glada.

Sov med Lovisa och Isabelle, vårat tält blev nästet för nattens samtal, det var mysigt, somnade lätt som en plätt i min sovsäck och dessutom hela täcket som jag släpat med mig, Boardingföräldrarna hade ju skrämt upp oss med att det skulle bli iskalla nätter. Kan meddela att mjukisar, långtröja, stickad tröja, mjukiströja, sovsäck+täcke var alldeles perfekt! Med det kanske ni får en uppfattning om vädret här. Jag är inte kolsvart...

             
                                          



Lördag
Klockan ringer 07.15, frukost 07.30
"A few games and some activies" 08.30 Vi jobbade med teamwork hela förmiddagen medan solen stekte vårt fläsk och beniga näsben. Sjal på huvudet var ett måste för skydd mot solen, resultatet var att tuppa av, det finns det bevis på. Men jag klarade mig med min sjal och 2 liter vatten!
Lunch vid 12 sen bar det av mot skolan, det grej som jag sett mest fram emot! Vi lekte, tog kort och umgicks med barn mellan 9-15 år. Sen var det en form av (mamma nu kommer det...) volontärarbete. Vi målade dörrarna till ´skolan och tillverkade cement. Påväg tillbaka till campen började det regan, och det kan jag lova, regnar det här och REGNAR det verkligen. Genomblöt och genomskinlig kom vi tillbaka. Bytte kläder, åt middag och sen.. gissa vad, "a few games and activies" ........ say no more. Även denna kväll var vårat tält poppis och jag somnade runt halv två.



        

Vi hittade en kameljont          Victor och Isabelle
 i skogen! :)

                         

Vi lekte små grodorna                   Mina glajjer var
Vid "qouak, qouak, qouaka"            väldigt poppis!
flydde barnen.. haha!

       


Söndag
Klockan ringer 07.00 och jag är först cptrött men inser snart att jag trots det har det goda morgonhumöret. Bökar runt lite med de andra trötta i tältet och går sen och käkar frulle. Packar ihop mina grejer och beger oss sen ut i skogen bland både elefanter, antiloper och vem-vet-vad. Inga elefants i sikte iallafall, inte mer än allt bajs man försökte undvika.
Fick bevittna att mina kunskaper innom pilbågsskytte och spjutkastning inte är i klass med Masajernas.

     
Att göra upp en eld av elefantpoo är inte ingen match!   
    
    
             Vi kämpade på med cement, skottkärror och färg!


Emma går ut hårt med sjalen runt huvudet!


Bra skönt var det att sätta sig i bussen tillbaka till Nairobi!





Onödigt vetande:

- Man kan göra eld av elefantbajs
- Det finns växter som funkar som deodoranter
1 = Mordjaa
2= Billy
3= Tato
4= Nee
5= Tana
6= Sita
- Nairobi betyder "kall" på Kiswahili
- Swahili är kulturen i Kenya.
- Kiswahili är språket.

Alltid lär man sig något!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Låter som en camping i min smak. Lite aktiviteter och lekar.... . Beträffande Lidl - tältet en gång är ingen gång. Känns skönt att ni får jobba lite också, så ni gör lite "nyttiga avtryck" Här hemma i sverige är det mest bara regn. Hälsa de andra

2008-09-08 @ 20:24:51
Postat av: Martina

Det låter kanon sara! Som sagt här hemma är det grått och regn, hoppas kenya bjuder på finare väder :)

2008-09-08 @ 22:55:28
URL: http://martinadanielsson.blogg.se/
Postat av: Syster

Härligt! Jag har sett att man kan vrida ur elefantbajs om man blir för törstig och uttrokad också. Det innehåller tydligen massa vätska. Kan inte du ta reda på om det stämmer?

Men sluta bry dig om färgen. Det är väl inte därför du åkte ner? (Och vad det lider kommer du nog få färg om det är viktigt.)

Puss puss!!!

2008-09-09 @ 20:11:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0